Mediation-lives and Ethnocenological Learning by Young People with Digital Devices, during the Covid-19 Pandemic

Authors

  • Vinicius Silva Santos Universidade do Estado da Bahia – UNEB
  • Henrique Nou Schneider Universidade Federal de Sergipe – UFS

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2020.28.0.892

Keywords:

Mediations-lives, Ethnocenological Learning, Contemporary Youth, Digital Devices

Abstract

This article aims to reflect on the emergence and exponentiation of the "mediation-lives" performances created by young people on digital social networks, during the COVID-19 pandemic and how these communicational experiences reflect, as potential and propositional, findings to understand the field of "ethnocenological learning" with the use of digital devices. This study is part of the ongoing investigation in the Graduate Program in Education at the Federal University of Sergipe - UFS, being a research inspired by multirreferentiality, with the participation of ten young people from sergipanos, social actors and actresses engaged with Net-activist collectives (face-to-face and virtual), which create (extraordinary) performance stylizations of sharing, engagement, purposeful mediation in networks composed by peers who understand the phenomenon of the of the virtual etcnocenolgia of youth virtual learning in contemporary times.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bião, A. (2007). Um trajeto, muitos projetos. In: Artes do corpo e do espetáculo: questões de etnocenologia. Salvador: P&A. [GS Search]

Carlson, M. (2010). Performance: uma introdução crítica. Belo Horizonte: Editora: UFMG.

Cepal. (2018) Comissão Econômica para a América Latina e o Caribe. Informe 2018. Latinobarómetro Corporación: Santiago de Chile.

CGI. (2019). TIC Domicílios 2018. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros. São Paulo. Comitê Gestor da Internet no Brasil.

Di Felice, M. (2017). Net-ativismo e ecologia da ação em contextos reticulares. In: Di Felice, M.; Pereira, E.; Roza, E. (Orgs). Net-ativismo: redes digitais e novas práticas de participação. Campinas –SP: Papirus. [GS Search]

Garfinkel, H. (1967). Studies in ethnomethodology. 2. ed. London: Routledge Press. Portuguese translation by Editora Vozes.

Goffman, E. (2011) A Representação do Eu na Vida Cotidiana. 14ª ed., Editora Vozes, Petrópolis.

Jenkins, H. (2008). Cultura da Convergência. São Paulo: Editora Aleph.

Johnson, S. (2003). Emergência: a vida integrada de formigas, cérebros, cidades e softwares. Rio de Janeiro: Jorge Zahar

Macedo, R. S. (2012). A etnopesquisa implicada. Brasília: Liber Livro.

Macedo, R. S.; Galeffi, D.; Pimentel, Á. (2009). Um rigor outro sobre a qualidade na pesquisa qualitativa: educação e ciências humanas. Salvador: EDUFBA.

Macedo, R.S. (2015) Pesquisar a Experiência: compreender/mediar saberes experienciais. Curitiba- PR: CRV.

Maffesoli, M. (2010). O tempo das tribos: o declínio do individualismo nas sociedades de massa. 4º Ed. Rio de Janeiro: Forense.

Maffesoli, M. (2017). Net-ativismo: do mito tradicional à cibercultura pós-moderna. In: Di Felice, M.; Pereira, E.; Roza, E. (Orgs). Net-ativismo: redes digitais e novas práticas de participação. Campinas –SP: Papirus.

Martín-Barbero, J. (2008). Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: UFRJ.

Martín-Barbero, J. (2018). A comunicação na educação. São Paulo: Contexto.

Podcast. México: Maffesoli. M. (2019). Tecnologías del imaginário. [Locução de]: Michel M. [S.I]. Docu.ibero 90.9 FM. Universidade Ibero Americana. Podcast. Disponível em: [Link]. Acesso em: 20 de Julho. 2020.

Prensky, M. (2006). Don’t Bother me, Mom, I’m Learning!: how computers and video games are preparing your kids for 21st century success and how you can help! St. Paul: Paragon House Publishers.

Roza, E.; Melo, R. (2017). A experiência Net-ativista das vadias no Brasil. In: Di Felice, M.; Pereira, E.; Roza, E. (Orgs). Net-ativismo: redes digitais e novas práticas de participação. Campinas –SP: Papirus.

Santaella, L. (2019). Desafios humanos no contemporâneo. 1º ed. São Paulo: Estação das Letras e Cores.

Santaella, L. (2019). Do pós-humano ao neo-humano: a sétima revolução comunicacional cognitiva do sapiens. In: XII Simpósio Nacional da ABCiber: devires da Cibercultura: políticas e prática. Porto Alegre.

Santaella, L. Política nas redes e nas ruas. In: Di Felice, M.; Pereira, E.; Roza, E. (Orgs). Net-ativismo: redes digitais e novas práticas de participação. Campinas –SP: Papirus.

Santos, E. (2020). #livesdemaio... Educações em tempos de pandemia. Revista Docência e Cibercultura. Notícias Online. Disponível em: [Link]. Acesso em: 20 de Julho de 2020.

Santos, J. F.; Santos, V. S.; Nunes, A. K. F. (2019). Espaços de infoinclusão: o museu do amanhã enquanto agente educacional na cibercultura. In: Anais do II Encontro Regional Norte e Nordeste da ABCiber: redes educativas e os desafios atuais da cibercultura. [GS Search]

Santos, V. S. (2015) Jogos eletrônicos, cultura juvenil e socialidade: a aprendizagem social virtual mediada e suas influências para a educação. 1º. ed. Novas Edições Acadêmicas.

Santos, V. S.; Schneider, H. N. (2019). Culturas Juvenis e a Etnocenologia Virtual da Aprendizagem em Ambiências Híbridas e Multimodais de Interação. Educação Unisinos (Online)., v.23, p.1 - 17. doi: 10.4013/edu.2019.234.01 [GS Search]

Schechner, R. (2006) O que é performance?, em Performance studies: na introduccion, second edition. New York & London: Routledge.

Schneider, H. N.; Santos, V. S.; Santos, J. F. (2020). Cultura Juvenil, Dependência Digital e Contingência. Rios Eletrônica (FASETE), v.23, p. 41 - 54. [GS Search]

Sibilia, P. (2018). Los cuerpos visibles en la contemporaneidad: de la purificación mediática a la explicitud artística. Kaypunku: Revista de Estudios Interdisciplinarios de Arte y Cultura, v. 4, p. 175-198. [GS Search]

Tapscott, D. (2010). A hora da geração digital: como os jovens que cresceram usando a internet estão mudando tudo, das empresas aos governos. (Tradução de Marcelo Lino). Rio de Janeiro: Agir Negócios

Thadei, J. (2018). Mediação e educação na atualidade: um diálogo com formadores de professores. In: Bacich, L.; Moran, J. Metodologias Ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso.

Published

2020-12-14

How to Cite

SANTOS, V. S.; SCHNEIDER, H. N. Mediation-lives and Ethnocenological Learning by Young People with Digital Devices, during the Covid-19 Pandemic. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 28, p. 892–908, 2020. DOI: 10.5753/rbie.2020.28.0.892. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/4226. Acesso em: 7 jul. 2024.

Issue

Section

Special Issue :: Virtual and Technological Education in Pandemic times