Experience of Using an Educational Application for Mobile Devices in the Municipality of Castanhal

Authors

  • Paulo Sérgio Brito Pinheiro Universidade Federal do Pará
  • Marcos César da Rocha Seruffo Universidade Federal do Pará
  • Yomara Pinheiro Pires Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2019.27.03.242

Keywords:

Educational Application, Educational Technologies, Mobile Devices, Gamification

Abstract

This work intents to evaluate an experience of the use in classroom of an educational application with mobile support. This research is quantitative and qualitative, with empirical-exploratory character, designed as a case study. The study involved a teacher and twenty two students from the 6th grade of an elementary public school from the city of Castanhal (PA) in Mathematic classes. Some instruments to collect data were used, such as participant observation, video recording and applications of questionnaires after the use of the application. The analyses of collected datas indicated that, in the context of the research, mobile devices are very attractive to the students, being considered productive to educational purposes. However, students still make low use of them as learning instruments, what may be associated to the forbidden of their use in schools and the low proposition of their use to educational purposes by teachers. The experience of an educational activity performed with a game/application in mobile devices was very appreciated by the students, with 100% of them agreeing, totally or partially, that they were involved by the activity; 95% felt motivated to study the subjects of the classes and 84% considered the competitiveness during the game as a motivational element.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barbosa Neto, J. F., & Da Fonseca, F. d. (2013). Jogos educativos em dispositivos móveis como auxílio ao ensino da matemática. RENOTE, v. 11, n. 1.[DOI:10.22456/1679-1916.41623]. [GS Search]

CGI.br-2017. (2018). TIC Kids Online Brasil 2017: pesquisa sobre o uso da Internet por crianças e adolescentes no Brasil. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2018. Disponível em: [Link]

Csikszentmihalyi, M. (1 de July de 1975). Play and Intrinsic Rewards. Journal of Humanistic Psychology, pp. 41-63.[DOI:10.1177/002216787501500306]. [GS Search]

Dresch, A., Lacerda, D. P., & Antunes Júnior, J. V. (2015). Design Science Research: Método de pesquisa para avanço da ciência e tecnologia. Porto Alegre: Bookman. [GS Search]

Gee, J. P. (2008). Learning and Games. Em E. b. Salen, The Ecology of Games: Connecting Youth, Games, and Learning (pp. 21 - 40). Cambridge, MA: The MIT Press.[GS Search]

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas. [GS Search]

Junior, L. D., & Bonetti, T. P. (2016). Desenvolvendo Aplicações Multiplataforma para Dispositivos Móveis Utilizando Ionic e PhoneGap. XVIII Semana de Informática de Paranavaí – SEINPAR 2016. Universidade Paranaense – UNIPAR. Paranavaí. Acesso em 11 de dez. de 2017. Disponível em: [Link]. [GS Search]

Kapp, K. (2012). The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education. San Francisco, CA, USA: Pfeiffer. [GS Search]

Kukulska-Hulme, A. (2005). Introduction. Em A. Kukulska-Hulme, & J. Traxler, Mobile Learning: A handbook for educators and trainers (pp. 1 - 6). New York: Routledge. Disponível em: [Link]. [GS Search]

Lee, J., & Hammer, J. (Janeiro de 2011). Gamification in Education: What, How, Why Bother? 1-5. USA. Acesso em 05/06/2018. Disponível em: [Link]. [GS Search]

Lüdke, M., & Marli, A. (1986). Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU. [GS Search]

Mariotti, H. (2000). Competitividade e Violência Estrutural. Em S. Esteves, O dragão e a borboleta: sustentabilidade e responsabilidade social nos negócios (pp. 265-282). São Paulo: Axis Mundi Editora Ltda. [GS Search]

Moraes, R. (01 de out de 2003). Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, v. 9, pp. p. 191-211. [DOI: 10.1590/S1516-73132003000200004]. [GS Search]

Moran, J. M. (2000). Ensino e Aprendizagem inovadores com tecnologias audiovisuais e telemáticas. Em J. M. Moran, M. Masetto, & M. A. Behrens, Novas tecnologias e medicação pedagógica (pp. 11-66). Campinhas - SP: Papirus. [GS Search]

Mühlbeier, A. K., Mozzaquatro, P. M., de Oliveira, L. C., Monteiro, T. B., & Lopes, V. (out. de 2012). eNIGMA e M-Learning: Jogo Educativo Trabalhando o Raciocínio Lógico Através de Dispositivos Móveis. Revista Brasileira de Computação Aplicada, 4(2), 92-102. [DOI: 10.5335/rbca.2012.2450]. [GS Search]

Muñoz, T. (Marzo de 2003). El cuestionario como instrumento de investigación/evaluación. Almendralejo. Acesso em Fev. 2019. Disponível em: [Link]. [GS Search]

Nagumo, E., & Teles, L. F. (maio/ago. de 2016). O uso do celular por estudantes na escola: motivos e desdobramentos. RBEP - Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 356 - 371. [DOI: 10.1590/S2176-6681/371614642]. [GS Search]

Nogueira, R. (2002). Elaboração e análise de questionários: uma revisão da literatura básica e a aplicação dos conceitos a um caso real. Rio de Janeiro: UFRJ/COPPEAD. [GS Search]

Padilha, M. (2014). Das tecnologias digitais à educação: nova cultura e novas lógicas para a formação docente. Em C. G. CGI.br., Pesquisa sobre o uso das Tecnologias de Informação e Comunicação nas escolas brasileiras – TIC Educação 2013 (pp. 81-86). São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil. Disponível em: [Link]. [GS Search]

Pará. (08 de Mai de 2009). Lei N° 7.269, DE 6 de maio de 2009 - Dispõe sobre a proibição do uso de telefone celular, MP3, MP4, PALM. Acesso em 07 de 10 de 2017. Disponível em: [Diário Oficial do Estado do Pará]

Pereira, J. S. (2016). Novas Tecnologias Para o Ensino: Desenvolvimento de uma aplicação em Mobile-Learning. Universidade de Lisboa. Acesso em 13 de nov. de 2017. Disponível em: [Link]. [GS Search]

PNADC. (2018). Acesso à internet e à televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal: 2016. Rio de Janeiro: IBGE. Disponível em: [Link]

Prensky, M. (2007). Digital game based learning. Minnesota: Paragon House. Disponível em: [Link]. [GS Search]

Ramos, D. K., & Rocha, N. L. (2016). Avaliação do uso de jogos eletrônicos para o aprimoramento das funções executivas no contexto escolar. Rev. psicopedag, 33, pp. 133-143. Acesso em 16 de Fev de 2019. Disponível em: [Link]. [GS Search]

Remi-Omosowon, A., Cant, R., & Langensiepen, C. (2016). Applying Gamification Principles to a Container Loading System in a Warehouse Environment. Fonte: IEEE Computer society. [DOI 10.1109/UKSim.2016.18]. [GS Search]

Sarinho, V. T. (2017). LibrasZap - Um Jogo Baseado em Mensagens Instantâneas para Avaliação de Conhecimentos na Língua Brasileira de Sinais. Revista Brasileira de Informática na Educação – RBIE, pp. 44-59. Acesso em 10 de out de 2018. [DOI: 10.5753/RBIE.2017.25.01.44]. [GS Search]

Silva, J. d., Canedo, R. V., Abrantes, T. A., Santos, R. T., Souza, R. A., & Utagawa, C. Y. (11 de out de 2010). Quiz: um Questionário Eletrônico para Autoavaliação e Aprendizagem em Genética e Biologia Molecular. Revista Brasileira de Educação Médica, pp. 607-614. Acesso em 10 de 10 de 2018. [DOI: 10.1590/S0100-55022010000400017]. [GS Search]

Souza, S. H. (2017). Celular em Sala de aula: De vilão à solução - Construção de atividades no contexto CTS . Universidade Federal de Ouro Preto. Instituto de Ciências Exatas e Biológicas. Mestrado Profissional em Ensino da Ciência. Programa de Pós-Graduação em Ensino da Ciência, Ouro Preto. Disponível em: [Link]. [GS Search]

Tiede, J., & Grafe, S. (2018). Piloting two Educational Games in five European Countries: Teachers’ Perceptions of Student Motivation and Classroom Engagement. 10th International Conference on Virtual Worlds and Games for Serious Applications (VS-Games). Wurzburg, Germany: IEEE. [DOI 10.1109/VS-Games.2018.8493438]. [GS Search]

Welle, D. (2018). Parlamento francês aprova proibição dos celulares em escolas na França. Acesso em 18 de 10 de 2018. Disponível em: [Link]

Yin, R. K. (2015). Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman.[GS Search]

Published

2019-09-01

How to Cite

PINHEIRO, P. S. B.; SERUFFO, M. C. da R.; PIRES, Y. P. Experience of Using an Educational Application for Mobile Devices in the Municipality of Castanhal. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 27, n. 3, p. 242–264, 2019. DOI: 10.5753/rbie.2019.27.03.242. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/4731. Acesso em: 18 oct. 2024.

Issue

Section

Articles