Exploratory analysis on the opening of education data in Brazil: how to improve the ecosystem of data on the Web?

Authors

  • Bruno Elias Penteado Universidade de São Paulo (USP)
  • Ig Ibert Bittencourt Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
  • Seiji Isotani Universidade de São Paulo (USP)

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2019.27.01.175

Keywords:

open government data, open education data, DWBP

Abstract

Open education data carry important information on the education landscape of a country. Its publishing impacts both transparency and economic potential to society through learning management and evidence-based decision making. The Web carries many features that can extend this potential and, to achieve that goal, W3C – organization responsible for the standards in the Web - developed the DWBP (Data on the Web Best Practices) recommendation, for the production and sharing of open data that realizes the potentials of Web architecture. Thus, in this work, we applied a multiple case study, with diverse cases technique considering diverse categories of education data analyzing the DWBP practices. As result, we noticed few current practices fully met and many practices just partially met. It occurs because the information are presented in an easy way for humans to read but not for automatic processing by software agents, rendering it infeasible to automatic and continuous analysis on the published data. In the end, we discuss the compliance to the recommendation, potential interventions both for data production and for data portals which host them and other characteristics perceived during the analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruno Elias Penteado, Universidade de São Paulo (USP)

Instituto de Ciências Matemáticas e de Computação – Universidade de São Paulo (USP) 13566-590 – São Carlos – SP

Ig Ibert Bittencourt, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Instituto de Computação – Universidade Federal de Alagoas (UFAL) – 57072-970 – Maceió – AL

Seiji Isotani, Universidade de São Paulo (USP)

Instituto de Ciências Matemáticas e da Computação – Universidade de São Paulo (USP) 13566-590 – São Carlos – SP

References

Atenas, J., Havemann, L. (2015). “Open Data as Open Educational Resources: Case studies of emerging practice”. London: Open Knowledge, Open Education Working Group. DOI: 10.6084/m9.figshare.1590031,

Bandeira, J., Ávila, T., Alcantara, W., Sobrinho, Bittencourt, I. I., Isotani, S. (2015). “Dados abertos conectados para a Educação”. Jornada de Atualização em Informática na Educação 4.1 (2015): 47-69. Disponível em: [Link]

Barbosa, A., Bittencourt, I. I., Siqueira, S. W., Silva, R. D., & Calado, I. (2017). The Use of Software Tools in Linked Data Publication and Consumption: A Systematic Literature Review. International Journal on Semantic Web and Information Systems (IJSWIS), 13(4), 68-88. DOI:10.4018/IJSWIS.2017100104.

Berberian, C. F. Q., Mello, P. J. S. M., Camargo, R. M. P. (2014). “Governo Aberto: a tecnologia contribuindo para maior aproximação entre o Estado e a Sociedade”. Revista do TCU, n. 131. Dez 2014. P 30-39. Disponível em: [Link].

Berners-Lee, T. (2006). Linked data: design issues. Disponível em: [Link]. Acessado em: 17 jun. 2017.

Brasil (2011). Lei nº 12.527, de 18 de novembro de 2011. “Lei de Acesso à Informação”. Disponível em: [Link].

Brasil (2012). Instrução normativa nº4, de 12 de Abril de 2012. “Infraestrutura Nacional de Dados Abertos – INDA”. Disponível em: [Link].

Brasil (2014). Política de URIs para Publicação de Dados no Governo. Disponível em: [Link].

Brasil (2016). Lei nº 8.777, de 11 de maio de 2016. Política de Dados Abertos do Poder Executivo federal. Disponível em: [Link].

Brito, K. S., Costa, M. A. S., Garcia, V. C. & Meira, S. R. L. (2015). “Is brazilian open government data actually open data?” An analysis of the current scenario. International Journal of E-planning Research, Vol.4 (2). DOI: 10.4018/ijepr.2015040104.

Cucos, R. (2013). “Open Government Data: Helping Parents to find the Best School for their Kids”. The WorldBank, 2013. Disponível em: [Link]. Acesso: 14 de junho de 2017.

Gerring, J. (2009) “Case selection for case-study analysis: qualitative and quantitative techniques”, The Oxford Handbook of Political Methodology, J. M. Box-Steffensmeier, H. E. Brady e D. Collier, England, Oxford University Press, p. 645-684. DOI: 10.1093/oxfordhb/9780199286546.003.0028 .

Guy, M. (2016). “The Open Education Working Group: Bringing People, Projects and Data Together”. Open Data for Education: Linked, Shared, and Reusable Data for Teaching and Learning, Springer International Publishing. Eds: Mouromtsev, D. d'Aquin, M. p. 166-187. DOI: 10.1007/978-3-319-30493-9_9.

International Budget Partnership. (2015). “Open Budget Index Rankings”. Disponível em: [Link]. Acesso em: 15 de fevereiro de 2017.

Isotani, S., Bittencourt, I. I. (2015). “Dados abertos conectados”. Editora Novatec. DOI:10.13140/RG.2.1.4355.6329.

Klein, R. H. (2017). “Mecanismos de ampliação da transparência em portais de dados abertos governamentais brasileiros à luz da Accountability Theory”, Tese (Doutorado em Administração) – Escola de negócios, Pontifícia Universidade Católica Do Rio Grande Do Sul, Porto Alegre, 2017. Disponível em: [Link].

McKinsey. (2013). “Open data: Unlocking innovation and performance with liquid information”. McKinsey Global Institute. [S.l.]. 2013. Disponível em: [Link].

Meijer, A. J. (2007). “Publishing public performance results on the Internet Do stakeholders use the Internet to hold Dutch public service organizations to account?” Government Information Quarterly, v. 24, p. 165-185. DOI: 10.1016/j.giq.2006.01.014.

Nações Unidas. (2016). “United Nations E-government survey 2016”. Disponível em: [Link]. Acessado em: 10 de junho de 2017.

OECD (2017). “Open government data”. Disponível em: [Link]. Acesso: 03 de Março de 2018.

OGP (2011). “Open Government Partnership”. Disponível em: [Link]. Acessado em: 10 de Março de 2017.

Oliveira, M. I. S, Oliveira, H. R., Oliveira, L. A., Lóscio, B. F. (2016). Open government data portals analysis: the Brazilian case. International Conference on Digital Government Research. Junho, 2016, Xangai, China. P. 415-424. DOI: 10.1145/2912160.2912163.

Open Knowledge International (2016). “Global Open Data Index”. Disponível em: [Link]. Acesso: 25 de maio de 2017.

Parycek, P., Sachs, M. (2010). “Open government-information flow in Web 2.0”. European Journal of ePractice, Vol. 9(1), p. 1–12. [GS SEARCH]

Penteado, B. E., Isotani, S. (2017). “Dados abertos educacionais: que informações temos disponíveis?”. Anais do VI Congresso Brasileiro de Educação, vol. 4. Bauru, Julho de 2017, ISBN 978-85-5444-002-2, p. 1933-1938. [GS SEARCH]

Penteado, B. E. (2016). “Correlational Analysis Between School Performance and Municipal Indicators in Brazil Supported by Linked Open Data”. Proceedings of the 25th International Conference Companion on World Wide Web, p. 507-512. DOI: 10.1145/2872518.2890459.

Penteado, B. E., Isotani, S. (2017). “Dados abertos educacionais: que informações temos disponíveis?”. Anais do VI Congresso Brasileiro de Educação, vol. 4. Bauru, Julho de 2017, ISBN 978-85-5444-002-2, p. 1933-1938. Disponível em: [Link].

Penteado, B. E., Bittencourt, I. I., Isotani, S. (2017). Dados abertos educacionais no Brasil e sua preparação para os dados abertos na web. In: XXVIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação SBIE, 2017, p. 526-535. Recife. DOI: 10.5753/cbie.sbie.2017.526.

Pereira, C. K., Siqueira, S., Nunes, B. P., Dietze, S. (2017). Linked data in Education: a survey and a synthesis of actual research and future challenges. IEEE Transactions on Learning Technologies. Vol. PP (99), p 1-15. DOI: 10.1109/TLT.2017.2787659.

Santos, O. A. R. (2014) “Minha escola transparente: uma análise comparativa do uso de dados governamentais abertos na educação básica no Brasil e Inglaterra”, Dissertação (Mestrado profissional em Adm. Pública) – EBAP, FGV, Rio de Janeiro. 2014. Disponivel em: [Link].

Sarker, Farhana (2014) “Linked data technologies to support higher education challenges: student retention, progression and completion”. University of Southampton, Physical Sciences and Engineering. Tese de doutorado, 273pp. Disponível em: [Link].

Siqueira, S.; Bittencourt, I. I.; Isotani, S.; Nunes, B. (2017). Information Systems based on (Linked) Open Data: From Openness to Innovation. In: Boscarioli, C.; Araujo, R. M.; Maciel, R. S. P. (Org.). I GranDSI-BR - Grand Research Challenges in Information Systems in Brazil 2016-2026. 1ed. Rio Grande do Sul: SBC, 2017, v. 1, p. 52-61. Disponível em: [Link].

Ubaldi, B. (2013), “Open Government Data: Towards Empirical Analysis of Open Government Data Initiatives”, OECD Working Papers on Public Governance, No. 22, OECD Publishing, Paris. DOI: 10.1787/5k46bj4f03s7-en.

Van Schalkwyk, F., Willmers, M., Czerniewicz, L. (2014). “Open data in the governance of South African higher education”. Disponível em: [Link]. Acesso em: 22 de junho de 2017.

Yin, R. K. (2001) Estudo de caso: planejamento e métodos, 2ª edição. Bookman: Porto Alegre. [GS SEARCH]

W3C (2017). “Data on the Web Best Practices”. W3C Recommendation 31 January 2017. Disponível em: [Link]. Acessado em: 10 de junho de 2017.

Wood, D., Zaidman, M., Ruth, L., Hausenblas, M. (2014). “Linked Data: Structured data on the Web”. New York: Manning Publications Co. [GS SEARCH]

World Wide Web Foundation. (2017). Open Data Barometer: Fourth Edition. Maio, 2017. Disponível em: [Link]. Acesso em: 17 de julho de 2017.

Zuiderwijk, A., Janssen, M. (2012). “A comparison of open data policies and their implementation in two Dutch ministries”. Digital Government Research, Maryland, EUA. p. 84-89. DOI: 10.1145/2307729.2307744.

Published

2019-01-01

How to Cite

PENTEADO, B. E.; BITTENCOURT, I. I.; ISOTANI, S. Exploratory analysis on the opening of education data in Brazil: how to improve the ecosystem of data on the Web?. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 175–195, 2019. DOI: 10.5753/rbie.2019.27.01.175. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/4761. Acesso em: 19 sep. 2024.

Issue

Section

Awarded Papers