The production of teaching materials for distance education from the perspective of dialogical principles
DOI:
https://doi.org/10.5753/rbie.2025.5153Keywords:
Teaching material, Distance education, Dialogical principlesAbstract
Distance education is advancing and increasingly contributing to teaching and learning, favoring the creation of strategies that bring the teacher-author and the student closer together, supported by digital information and communication technologies. As a result, educational practices are gradually innovating, with the addition of elements that favor creativity, critical thinking, reflection, and resolution of concrete problem situations. This study investigated the collaboration of the multidisciplinary team for the training of the teacher-author during the production of teaching material for distance education, observing the dialogical principles. This is a qualitative research conducted based on semi-structured interviews with 11 professionals who work in the process of producing teaching material in the Ambiente Virtual de Aprendizagem do Sistema Único de Saúde (AVASUS). The data were collected from an approach with themes that observe the dialogical principles: problematization, encouragement of autonomy, simple language, and realistic dialogue. The study highlighted the participants' concern about the need for more complete training, including theoretical and practical constructions, with a dynamic presentation of each stage of the teaching material production process, aiming to strengthen the construction of knowledge, the process itself and, consequently, resulting in an educational resource with dialogic quality. The study also showed that the training of teacher authors does not occur in an isolated moment, but throughout the entire process of producing the teaching material.
Downloads
References
Bakhtin, M. M. (2011). Estética da criação verbal. 6. ed. Trad. P. Bezerra. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes. [GS Search]
Bakhtin, M. M. (2022). Os gêneros do discurso. 1. ed. Quarta reimpressão. Trad. P. Bezerra. São Paulo: Editora 34. [GS Search]
Barros, E. T. S., Macêdo, A. E. S., Ramos, C. A. S., Graffunder, M. M., & Barbosa, R. A. (2024). Transformando a educação a distância: a personalização do ensino através da inteligência artificial. Revista Ilustração, 5(3), 151-165. https://doi.org/10.46550/ilustracao.v5i3.294. [GS Search]
Brito, T. A., Portela, N. M., & Filho, A. S. C. (2024). As experiências e aplicações do ensino mediado por tecnologia digital na educação médica: uma revisão da literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação, 32, 120-134. https://doi.org/10.5753/rbie.2024.3227. [GS Search]
Castro, A. P. P., Junior, A. G. M., & Oliveira, A. C. (2020). Políticas educacionais: produção de materiais didáticos de educação a distância na Universidade Federal do Amapá. Revista EDaPECI, 20(2), 44-57. https://doi.org/10.29276/redapeci.2020.20.213368.44-57. [GS Search]
Favaro, R. F., Matuda, F. G., Galini, M. E., & Pirillo, N. R. (2022). A integridade acadêmica na educação superior: possibilidades de uso de um recurso educacional aberto. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, 21(1). https://doi.org/10.17143/rbaad.v21i1.647. [GS Search]
Freire, P. (2021a). Cartas a Cristina. 4. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra. [GS Search]
Freire, P. (2022). Extensão ou comunicação? Tradução Rosiska Darcy de Oliveira. 25. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. [GS Search]
Freire, P. (2020a). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 66. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra. [GS Search]
Freire, P. (2020b). Pedagogia do Oprimido. 75. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra. [GS Search]
Freire, P. (2021b). Pedagogia dos sonhos possíveis. Organização: Ana Maria Araújo Freire. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra. [GS Search]
Gomes, C. S. F., & Guerra, M. D. G. G. V. (2020). Educação dialógica: a perspectiva de Paulo Freire para o mundo da educação. Rev. Ed. Popular, Uberlândia, 19(3), 4-15. https://doi.org/10.14393/REP-2020-52847. [GS Search]
Krassmann, A. L., Tarouco, L. M. R., & Bercht, M. (2022). Diretrizes para a Promoção do Senso de Presença na Educação a Distância. Revista Brasileira de Informática na Educação, 30, 542-572. https://doi.org/10.5753/rbie.2022.2590. [GS Search]
Oliveira, J. K. C., Ferreira, L. F. S., & Silva, V. M. C. B. (2024). Ambiente virtual de aprendizagem: interação e interatividade na educação a distância. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, 10(8), 2381-2392. https://doi.org/10.51891/rease.v10i8.15268. [GS Search]
Preti, O. (2010) Produção de Material Didático Impresso. Orientações técnicas e pedagógicas. Cuiabá: UAB/UFMT. [GS Search]
Santos, E. S. (2024). A formação para a produção de material didático para a EaD na área da saúde à luz dos princípios dialógicos. 194f. Tese (Doutorado em Educação) - Centro de Educação, UFRN, Natal, 2024. Disponível em: [link].[GS Search]
Santos, E. S., & Araujo, A. C. (2024a). A produção de material didático para a educação a distância à luz de princípios dialógicos: uma revisão sistemática. EmRede - Revista De Educação a Distância, 11. http://doi.org/10.53628/emrede.v11i.1018. [GS Search]
Santos, E. S., & Araujo, A. C. de. (2024b). Educação a Distância e Recursos Educacionais Abertos no Contexto Dialógico: uma Revisão Sistemática. EaD Em Foco, 14(2), e2129. https://doi.org/10.18264/eadf.v14i2.2129. [GS Search]
Smith, P. L., & Ragan, T. J. (2004). Instructional design. 3rd ed. John Wiley & Sons. [GS Search]
Triviños, A. N. (1987). Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas. [GS Search]
Vianna, R. (2019). A linguagem pela perspectiva do Círculo de Bakhtin. Revista Odisseia, 4(1), 19-33. https://doi.org/10.21680/1983-2435.2019v4n1ID16818. [GS Search]
Weber, D. J. (2022). Parâmetros para a produção de recursos didáticos para a educação mediada pelas tecnologias digitais. Revista Docência e Cibercultura, 6(5), 406-422. https://doi.org/10.12957/redoc.2022.63371. [GS Search]
Yin, R. K. (2015). Estudo de Caso: Planejamento e métodos. Tradução: Cristhian Matheus Herrera. 5. ed. Porto Alegre: Bookman Editora. [GS Search]
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Erivaldo da Silva Santos, Allyson Carvalho de Araujo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

