Empowering Teachers in the Norte-rio-grandense Program of Computational Thinking

Authors

  • Jeanne da Silva Barbosa Bulcão Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Charles Andryê Galvão Madeira Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Carlos Artur Santos Guimarães Universidade Federal do Rio Grande do Norte
  • Crisiany Alves de Sousa Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2021.2120

Keywords:

Continuing Education, Elementary Education, Computational Thinking, Active Methodologies

Abstract

Contemporary society has for some time experienced changes and transformations due to scientific and technological advances that affect and modify the labor market, social relations, culture, science and education. However, it is noteworthy that Brazilian Basic Education is not yet in line with this global trend and is still rehearsing experiences of integrating digital technologies into the routine of public schools. This is a consequence of initial training of teachers, which inserts little pedagogical use of digital technologies in the teaching and learning process. In addition, it is also increasingly necessary to encourage educational practices that train skills related to problem solving, deal with frustrations and create solutions as essential conditions for fully and professionally people development. In this sense, a direction that has become popular in recent years and has encouraged the emergence of a large number of initiatives related to the use of digital technologies in education is that of Computational Thinking. This paper aims to report the experience of a continuing education course in Computational Thinking of the Norte-rio-grandense Program of Computational Thinking (Pensa RN), that is focused on elementary school teachers. This course associates several methodologies, such as problem-based learning, Computer Science unplugged, digital games and visual programming, in order to promote the development of Computational Thinking as an instrument to increase human cognitive and operational power, integrating it into the pedagogical practices of the teachers. As a result of the course application, teachers adopted new strategies in their work environment, developing and applying educational practices by integrating Computational Thinking in public schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almeida, M. D., & Valente, J. A. (2011). Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes. São Paulo: Paulus, 1, 93.

Almeida, M. E. B., & Valente, J. A. (2012). Integração do Currículo e Tecnologias e a Produção De Narrativas Digitais. Currículo Sem Fronteiras, 12(3), 57-82. [GS Search]

Almeida, M. E. B. (2020). Conferência On-line sobre a Formação de professores para a era da informação e das tecnologias digitais. Disponível em: [Link]. Acesso em: 26/06/2021.

Avila, C., B., A., Marques,M., Cavalheiro, S., & Foss, L. (2016). Desdobramentos do Pensamento Computacional no Brasil. Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE-2016), 27(1), 200-209. doi: 10.5753/cbie.sbie.2016.200 [GS Search]

Barcelos, T., Bortoletto, R., & Andrioli, M. (2016). Formação online para o desenvolvimento do Pensamento Computacional em professores de Matemática. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, (5)1, 1228-1237. doi: 10.5753/cbie.wcbie.2016.1228 [GS Search]

Blikstein, P. (2008). O pensamento computacional e a reinvenção do computador na educação. Education & Courses. Disponível em: [Link]. [GS Search]

Brennan, K., & Resnick, M. (2012). New frameworks for studying and assessing the development of computational thinking. Proceedings of the 2012 annual meeting of the American educational research association, 1-25. [GS Search]

CGI. (2018). Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras: TIC educação 2018. Comitê Gestor da Internet no Brasil. Disponível em: [Link].

Cavalcante, A., Costa, L. S., & Araújo, A. L. (2016). Um estudo de caso sobre competências do pensamento computacional desenvolvidas na programação em blocos no Code.Org. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, 5(1), 1117-1126. doi: 10.5753/cbie.wcbie.2016 [GS Search]

CIEB. (2018). Currículo de Referência em Tecnologia e Computação. Centro de Inovação para a Educação Brasileira. Disponível em: [Link].

De Paula, B. H., Valente, J. A., & Burn, A. (2014). O uso de jogos digitais para o desenvolvimento do currículo para a Educação Computacional na Inglaterra. Currículo sem Fronteiras, 14(3), 46-71. [GS Search]

DOU. (2020). Base Nacional Comum para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica. Diário Oficial da União. Disponível em: [Link]

DOU. (2021). Política de Inovação Educação Conectada. Diário Oficial da União. Disponível em: [Link]

Giannakos, M. N., Krogstie, J., & Chrisochoides, N. (2014). Reviewing the flipped classroom research: reflections for computer science education. Proceedings of the computer science education research conference, 23-29. doi: 10.1145/2691352.2691354 [GS Search]

Gil, A. C. (2008). Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª ed. Editora Atlas.

Grover, S., & Pea, R. (2013). Pensamento computacional em K-12: Uma revisão do estado do campo. Pesquisador educacional, 42(1), 38-43. [GS Search]

Kretzer, F. M. (2019). Desenvolvimento de uma Unidade Instrucional para Formação de Professores da Educação Básica para o Ensino de Computação. Disponível em: [Link] [GS Search]

Lévy, P. (2007). Inteligência coletiva (A). Edições Loyola.

Mandaji, M., Kelly Da Silva, R., Aparecida de Lima Terçariol, A., & Luis Mazurkievicz, G. (2018). O Programaê! E a Formação de Professores para a Integração do Pensamento Computacional ao Currículo. Ciet: Enped. Disponível em: [Link] [GS Search]

MEC. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/.

MEC. (2018). Programa de Inovação Educação Conectada. Ministério da Educação. Disponível em: http://educacaoconectada.mec.gov.br/.

Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological Pedagogical Content Knowledge: A Framework For Teacher Knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. [GS Search]

Morin, E. (2020). Os sete saberes necessários. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

Nuñez, I. B., Ramalho, B. L., & Uehara, F. M. G. (2009). As Teorias Implícitas sobre a aprendizagem de professores que ensinam Ciências Naturais e futuros professores em formação: a formação faz diferença?. Ciências & Cognição, 14(3), 39-61. [GS Search]

Papert, S. (1994). A máquina das crianças. Porto Alegre: Artmed, 17.

Prensky, M. (2001). Nativos digitais, imigrantes digitais. On the horizon, 9(5), 1-6. [GS Search]

Raabe, A. L. A., Gomes, A. S., Bittencourt, I. I., & Pontual, T. (2016). Educação criativa: multiplicando experiências para a aprendizagem. Pipa Comunicação.

Ramalho, B. L. (2014). Formação, representações e saberes docentes: elementos para se pensar a profissionalização dos professores. Mercado de letras.

Rocha, A. K. O., & Prado, M. E. B. B. (2018). A Programação Computacional Desenvolvida na Perspectiva do Tpack no Contexto da Formação Continuada do Professor de Matemática. Jornal Internacional de Estudos em Educação Matemática, 11(3), 202-209. doi: 10.17921/2176-5634.2018v11n3p202-209 [GS Search]

Resnick, M. (2020). Jardim de infância para a vida toda: por uma aprendizagem criativa, mão na massa e relevante para todos. Mitchel Resnick; tradução: Mariana Casetto Cruz, Lívia Rulli Sobral; Revisão Técnica: Carolina Rodeghiero, Leo Burd. Porto Alegre: Penso.

SBC. (2017). Diretrizes para o Ensino de Computação na Educação Básica. Sociedade Brasileira de Computação. Disponível em: [Link].

Silva, V., Silva, K., & França, R. (2017). Pensamento computacional na formação de professores: experiências e desafios encontrados no ensino da computação em escolas públicas. Anais do Workshop de Informática na Escola, 23(1), 805-814. doi: 10.5753/cbie.wie.2017.805 [GS Search]

Valente, J. A. (2016). Integração do pensamento computacional no currículo da educação básica: diferentes estratégias usadas e questões de formação de professores e avaliação do aluno. Revista E-curriculum, 14(3), 864-897. [GS Search]

Valente, J. A. (1997). O uso inteligente do computador na educação. Revista Pátio, 1(1), 19-21. [GS Search]

Valente, J. A. (2019). Pensamento computacional, letramento computacional ou competência digital? Novos desafios da educação. Revista educação e cultura contemporânea, 16(43), 147-168. [GS Search]

WEF. (2020). The Future of Jobs Report 2020. World Economic Forum. Disponível em: [Link].

Wing, J. (2006). Computational Thinking. Communications of the ACM, 49(3). doi: 10.1145/1118178.1118215 [GS Search]

Zanetti, H., & Oliveira, C. (2015). Práticas de ensino de Programação de Computadores com Robótica Pedagógica e aplicação de Pensamento Computacional. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, 4(1), 1236-1245. doi: 10.5753/cbie.wcbie.2015.1236 [GS Search]

Published

2021-10-15

How to Cite

BULCÃO, J. da S. B.; MADEIRA, C. A. G.; GUIMARÃES, C. A. S.; SOUSA, C. A. de. Empowering Teachers in the Norte-rio-grandense Program of Computational Thinking. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 29, p. 1178–1201, 2021. DOI: 10.5753/rbie.2021.2120. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/2120. Acesso em: 16 sep. 2024.

Issue

Section

Edição Especial :: EduComp 2021