Education in times of pandemic: affective and social aspects in the teaching and learning process
DOI:
https://doi.org/10.5753/rbie.2020.28.0.985Keywords:
Education, Teaching, Learning, Pandemic, COVID-19, Systematic ReviewAbstract
The COVID-19 pandemic brought about sudden changes in society. This unexpected and uncertain scenario profoundly affects educational institutions in several countries, including Brazil. Digital Information and Communication Technologies (DICT) are currently widely discussed in terms of their application in teaching, with the statement of mitigating the impacts of face-to-face suspension from classes, however, a series of social and affective repercussions permeate educational issues in the pandemic period. Reflecting critically on these issues is essential to contribute to the educational strategies adopted during the pandemic, as well as post-pandemic. This paper aims to analyze social and affective impacts on the teaching-learning process generated by the pandemic by COVID-19. For this, a systematic literature review was carried out to identify works on the theme, and 26 works related to the research objective were selected. In the results, qualitative and conceptual studies on social and affective aspects in the educational context stand out, addressing the implications of online teaching, proposals for teaching methods, DCIT to be applied in an online teaching environment, or models of online teaching environments. Most of the work is of chinese origin and focuses on the university. It is concluded that there is a need to plan strategies to deal with the impacts of the pandemic, for teachers, students, as well as educational management. These impacts are affective and social and involve the complexity of the contexts in which people are inserted. Although the proposals for online teaching platforms stand out, studies are needed on the features they offer and how it affects the teaching-learning experience, as well as financial resources for investing in teacher and student connectivity and teacher training processes to make them didactically appropriate.
Downloads
References
Agência Alagoas. (2020). Parceria entre Seduc e Google cria 180 mil e-mails para professores e alunos de Alagoas. Disponível em: [Link]. [Acesso 10 Jul. 2020].
ANDES. MEC valida diretrizes para ensino durante a pandemia e autoriza que atividades remotas sejam computadas como carga horária. Disponível em: [Link] [Acesso em: 12 jul. 2020].
Antunes, A. (2020) Fiocruz. As redes municipais de educação diante da pandemia. Disponível em: [Link]. [Acesso 10 Jul. 2020].
Bastos, T. B. M. C; & Boscarioli, C. (2020). Os professores do ensino básico e as tecnologias digitais: uma reflexão emergente e necessária em tempos de pandemia. Horizontes. SBC. Disponível: [Link]. [Acesso 10 Jul. 2020].
Barbosa, A. M., Viegas, M. A. S., & Batista, R. L. N. F. F. (2020). Aulas presenciais em tempos de pandemia: relatos de experiências de professores do nível superior sobre as aulas remotas. Revista Augusus, 25(51), 255-280, jul./out. doi: 10.15202/1981896.2020v25n51p255 [GS Search]
Barcelos, T. S. (2014). Relações entre o pensamento computacional e a matemática em atividades didáticas de construção de jogos digitais. 2014. Tese de Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Cruzeiro do Sul. São Paulo, Brasil. 276 p. [GS Search]
Beraldo, R. M. F, & Maciel, D. A. (2016). Competências do professor no uso das TDIC e de ambientes virtuais. Psicologia Escolar e Educacional, 20(2), 209-218. doi: 10.1590/2175-353920150202952. [GS Search]
Bezerra, A. C. V, Silva, C. E. M, Soares, F. R. G., & Silva, J. A. M. (2020). Fatores associados ao comportamento da população durante o isolamento social na pandemia de COVID-19. Ciência & Saúde Coletiva, 25(Suppl. 1), 2411-2421. Epub June 05, 2020. doi: 10.1590/1413-81232020256.1.10792020 [GS Search]
Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence, The Lancet, 395 (102227), pp. 912-920. doi: 10.1016/S0140-6736(20)30460-8 [GS Search]
Conceição, M. G., & Rocha, U. R. (2020). TIC para manutenção dos estudos em período de pandemia na Universidade Federal da Bahia. Folha De Rosto, 6(2), 95-106. doi: 10.46902/2020n2p95-106 [GS Search]
Costa, F. A. (2013). O potencial transformador das TIC e a formação de professores e educadores. In: Almeida, M. E. B.; Dias, P.; Silva, B. D. (Org.). Cenários de inovação para educação na sociedade digital. São Paulo: Loyola, p. 47-74. [GS Search]
Costa, S. R. S., Duqueviz, B. C., & Pedroza, R. L. S. (2015). Tecnologias Digitais como instrumentos mediadores da aprendizagem dos nativos digitais. Psicologia Escolar e Educacional, 19(3), 603-610. doi: 10.1590/2175-3539/2015/0193912. [GS Search]
Crepaldi, M. A., Schmidt, B., Noal, D. S., Bolze, S. D. A., & Gabarra, L. M. (2020). Terminalidade, morte e luto na pandemia de COVID-19: demandas psicológicas emergentes e implicações práticas. Estudos de Psicologia (Campinas), 37, e200090. Epub June 01, 2020. doi: 10.1590/1982-0275202037e200090. [GS Search]
DOU. (2020). Diário Oficial da União. Despacho de 29 de maio de 2020. Seção 1, Pág. 32. Disponível em: [Link]. [Acesso 10 Jul. 2020].
Enumo, S. R. F., Weide, J. N., Vicentini, E. C. C., Araujo, M. F., & Machado, W. L. (2020). Enfrentando o estresse em tempos de pandemia: proposição de uma Cartilha. Estudos de Psicologia (Campinas), 37, e200065. doi: 10.1590/1982-0275202037e200065. [GS Search]
Faro, A., Bahiano, M. A, Nakano, T. C., Reis, C., Silva, B. F. P., & Vitti, L. S. (2020). COVID-19 e saúde mental: a emergência do cuidado. Estudos de Psicologia (Campinas), 37, e200074. Epub June 01, 2020. doi: 10.1590/1982-0275202037e200074. [GS Search]
G1. (2020). Educação. 60% dos estados monitoram acesso ao ensino remoto: resultados mostram o ‘apagão’ do ensino público na pandemia. Disponível em: [Link]. [Acesso 08 Jul. 2020].
IFAL. (2020). Instituto Federal de Alagoas. Proen oferta cursos de formação continuada para docentes. Disponível em: [Link] [Acesso 30 Jun. 2020].
Jesus, A. M.; Silveira, I. F.; & Palanch, W. B. L. (2019). Desenvolvimento do Pensamento Computacional por Meio da Colaboração: uma revisão sistemática da literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação, 27(2), 69-90. doi: 10.5753/rbie.2019.27.02.69 [GS Search]
Johnson, M. C., Saletti-Cuesta, L., & Tumas, N. (2020). Emociones, preocupaciones y reflexiones frente a la pandemia del COVID-19 en Argentina. Ciência & Saúde Coletiva, 25(Suppl. 1), 2447-2456. Epub June 05, 2020. doi: 10.1590/1413-81232020256.1.10472020 [GS Search]
Liang, T. (2020). Zhejiang University School of Medicine. Handbook of COVID-19: prevention and treatment. Paris: Unesco. Disponível: [Link]. [Acesso 10 Jul. 2020]. [GS Search]
MEC. (2020a). Ministério da Educação. Portaria nº 544, de 16 de junho de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - Covid-19. Disponível em: [Link]. [Acesso 05 Jul. 2020].
MEC. (2020b). Ministério da Educação. Parecer homologado parcialmente. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Disponível em: [Link]. [Acesso 02 Ago. 2020].
MEC. (2020c). Ministério da Educação. Coronavírus: monitoramento nas instituições de ensino. Disponível em: [Link]. [Acesso 02 Ago. 2020].
Ministério da Saúde. (2020a). Primeiro caso de Covid-19 no Brasil permanece sendo o de 26 de fevereiro. Disponível em: [Link]. [Acesso 02 Ago. 2020].
Ministério da Saúde. (2020b). Portaria nº 454, de 20 de março de 2020. Declara, em todo o território nacional, o estado de transmissão comunitária do coronavírus (covid-19). Disponível em: [Link]. [Acesso 15 Jul. 2020].
Pereira Filho, A. D., Paula, D. T. C., Pinheiro, I. C. M., Ramos, R. P. G., & Góes, W. C. N. (2020). Psicologia escolar em tempos de crise sanitária: pandemia da covid-19. Publicação da Comissão de Psicologia na Educação - PSINAED - CRP/15. Disponível em: [Link]. [Acesso 05 Jul. 2020].
Presidência da República (2020). Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. Dispõe sobre as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus responsável pelo surto de 2019. Disponível em: [Link]. [Acesso 15 Jul. 2020].
Rodrigues, A. (2020). Ensino remoto na educação superior: desafios e conquistas em tempos de pandemia. Horizontes. Disponível em: [Link]. [Acesso 05 Jul. 2020].
Santos, B. S. (2020). Coronavírus: tudo que é sólido desmancha no ar. Disponível em: [Link] [Acesso em: 12 jul. 2020].
SEDIS. (2020). Secretaria de educação a distância. Curso abordará o aprendizado nas Turmas Virtuais do SIGAA. Disponível em: [Link] [Acesso 10 Jul. 2020].
Scorsolini-Comin, F. (2014). Psicologia da educação e as tecnologias digitais de informação e comunicação. Psicologia Escolar e Educacional, 18(3), 447-455. doi: 10.1590/2175-3539/2014/0183766 [GS Search]
UFAL. (2020). Universidade Federal de Alagoas. Ufal mantém atividades online para técnicos e docentes durante a pandemia. Disponível em: [Link] [Acesso 10 Jul. 2020].
Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C. S., & Ho, R. C. (2020). Immediate psychological responses and associated factors during the initial stage of Coronavirus Disease (COVID-19) epidemic among the general population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 1729. doi: 10.3390/ijerph17051729. [GS Search]
Weide, J. N., Vicentini, E. C. C., Araujo, M. F., Machado,W. L., & Enumo, S. R. F. (2020). Cartilha para enfrentamento do estresse em tempos de pandemia. Campinas: Puc-Campinas. Disponível em: [Link]. [Acesso 10 Jul. 2020] [GS Search]
Wilder-Smith A., & Freedman, D. O. (2020), Isolation, quarantine, social distancing and community containment: pivotal role for old-style public health measures in the novel coronavirus (2019-nCoV) outbreak. J Travel Med, 27, p. 1-4. doi: 10.1093/jtm/taaa020. [GS Search]
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Suzy Kamylla de Oliveira Menezes, Deise Juliana Francisco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.