Study of Educational Activities Present in the Literature on Computer Education in Brazilian Elementary School: A Systematic Analysis of Identified Skills, according to the Complementary Standards to the BNCC
DOI:
https://doi.org/10.5753/rbie.2025.4684Keywords:
Systematic Mapping of the Literature, Norms on Computing in K-12 Education, K-12 Education, Common National Curriculum BaseAbstract
The teaching of Computing has gained relevance in the Brazilian basic education curriculum, driven by the growing integration of technology in all spheres of human activity and the approval of Resolution No. 1/2022 of the National Education Council (Standards on Computing in Basic Education – Complement to BNCC), which establishes mandatory computing teaching in basic education. This movement reflects global trends and highlights the urgency of adapting educational curricula to the demands of contemporary society. With this in mind, the present work aims to identify the skills, as defined in the standards complementary to the BNCC, worked on in the teaching-learning activities described in the literature on the teaching of Computing in Brazilian Basic Education, more specifically in the Elementary School stage. (Early Years and Final Years), and the frequency with which each of these skills occurs. To this end, the research method adopted in this research included a preliminary study of curricular guidelines and the carrying out of a systematic mapping of the literature. The results obtained showed a predominance of primary studies focusing on the development of Computational Thinking. On the other hand, primary studies aimed at teaching skills related to the Digital World and Digital Culture axis were considerably less recurrent, most evidently the last one. Thus, it is concluded that there is a need to expand teacher training and adapt curricula to more effectively incorporate the contents of the Digital World and Digital Culture axes, in addition to developing related teaching resources. This study offers a basis for future educational and curricular initiatives, promoting a more holistic integration of Computing in basic education.
Downloads
References
Bell, T.; Witten, I. H.; Fellows, M. (2011). Computer Science Unplugged - Ensinando Ciência da Computação sem o uso do computador. Tradução de Luciano Porto Barreto. Computer Science Unplugged ORG. Disponível em: [link] [GS Search]
Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em: [link].
Brasil. Ministério da Educação. (1997). Portaria nº 522, de 9 de abril de 1997. Institui o Programa Nacional de Informática na Educação - ProInfo. Brasília - DF. Disponível em: [link].
Brasil. Conselho Nacional de Educação. (2017). Resolução CNE/CP nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Brasília: CNE/CP. Disponível em: [link].
Brasil. Ministério da Educação. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Brasília - DF. Disponível em: [link].
Brasil. Ministério da Educação. (2018). Histórico da Base Nacional Comum Curricular. Disponível em: [link].
Brasil, Ministério da Educação. (2021). Programa de Inovação Educação Conectada. Sobre. Disponível em: [link].
Brasil. Conselho Nacional de Educação. (2022). Parecer CNE/CEB nº 2, aprovado em 17 de fevereiro de 2022. Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: CNE/CEB. Disponível em: [link].
Brasil. Conselho Nacional de Educação. (2022). Resolução CNE/CEB nº 1, de 4 de outubro de 2022. Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à BNCC. Brasília: CNE/CEB. Disponível em: [link].
Fundo Monetário Internacional. (2024). Gen AI: Artificial Intelligence and the Future of Work. [S.l.]: FMI. Disponível em: [link]. [GS Search]
Grebogy, E. C., Santos, I., Castilho, M. A. (2021). Mapeamento das Iniciativas de Promoção do Pensamento Computacional no Ensino Fundamental. In: Simpósio Brasileiro De Informática na Educação (SBIE), 32., 2021, Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2021. p. 965-975. Disponível em: https://www.doi.org/10.5753/sbie.2021.217412. [GS Search]
Kitchenham, B., Charters, S. (2007). Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering. [s.l.]: Technical report, EBSE. Disponível em: [link]. [GS Search]
Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico. (2019). Artificial Intelligence in Society. [s.l.]: OCDE. Disponível em: [link]. [GS Search]
Petersen, K., Vakkalanka, S., Kuzniarz, L. (2015). Guidelines for conducting systematic mapping studies in software engineering: An update. Information and Software Technology, v. 64, p. 1–18. https://doi.org/10.1016/j.infsof.2015.03.007. [GS Search]
Pimenta, L. A. A., Costa, H. A. X., & Júnior, P. A. P. (2024). Análise e Divulgação das Práticas e Recursos Educacionais em Computação no Ensino Fundamental Brasileiro. In Anais do XXXV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (pp. 2206-2219). Porto Alegre: SBC. https://doi.org/10.5753/sbie.2024.242319. [GS Search]
Santos, A. S. M., Pereira, W. G., França, R. S. (2021). Como Ensinar Ciência da Computação para Crianças? Tendências e Lacunas de Pesquisa na Área. In: Anais do XXIX Workshop sobre Educação em Computação (WEI). Brasil: Sociedade Brasileira de Computação, p. 298–307. https://doi.org/10.5753/wei.2021.15921. [GS Search].
Smarjassi, C., Arzani, J. H. (2021). As políticas públicas e o direito à educação no Brasil: uma perspectiva histórica. Revista Educação Pública, v. 21, nº 15. Disponível em: [link]. [GS Search]
Sociedade Brasileira de Computação. (2018). Nota Técnica da Sociedade Brasileira de Computação sobre a BNCC-EF e a BNCC-EM. SBC. Disponível em: [link].
Souza, F., Falcão, T., & Mello, R. (2021). O Ensino de Programação na Educação Básica: Uma Revisão da Literatura. In Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, (pp. 1265-1275). Porto Alegre: SBC. https://www.doi.org/10.5753/sbie.2021.218461. [GS Search]
Wohlin, C., Runeson, P., da Mota Silveira Neto, P. A., Engström, E., do Carmo Machado, I., & de Almeida, E. S. (2013). On the reliability of mapping studies in software engineering. Em Journal of Systems and Software (Vol. 86, Issue 10, p. 2594–2610). Elsevier BV. https://doi.org/10.1016/j.jss.2013.04.076. [GS Search]
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Leonardo A. A. Pimenta, Heitor A. X. Costa, Paulo A. Parreira Júnior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

