Factors Related to the Quality of Computer Science Teacher Education Courses: A Public Data Analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2021.29.0.209

Keywords:

Computer Science Teacher Education Courses, Computational Thinking, Basic Education, Design Science Research Method

Abstract

Computational thinking has been gaining importance in Basic Education, as an instrument for the development of learning, and the Computer courses, focusing on training teachers are responsible for training professionals to foster it. Thus, using the Design Science Research method, it was defined and deployed a public data analysis method. Once the method was deployed, data from Higher Education Institutions in Brazil and data from Brazilian National Student Performance Exam (ENADE) were analyzed. It was explored the profile of courses and students in Computer Science Teacher Education courses, focus on understand, how the different findings about these courses are related to the course quality. The results show that many factors are related to the course performance in ENADE, both factors associated with students enrolled in the courses, as well as factors associated with the courses and institutions. Finally, this article presents an overview of the computer science teacher education courses in Brazil, considering the course qualities.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

André Menolli, Universidade Estadual do Norte do Paraná - campus Luiz Meneghel

Professor e Pesquisador do Centro de Ciências Tecnológicas da Universidade Estadual do Norte do Paraná e Professor do Programa do Pós-Graduação em Ciência da Computação da Universidade Estadual de Londrina.

Andrey Bragagnolo, Universidade Estadual do Norte do Paraná - campus Luiz Meneghel

Graduando em Ciência da Computação pela Universidade Estadual do Norte do Paraná.

Rafael F. Gonçalves, Universidade Estadual de Londrina

Mestrando em Ciência da Computação pela Universidade Estadual de Londrina.

João Coelho Neto, Universidade Estadual do Norte do Paraná - campus de Cornélio Procópio

Professor e Pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Ensino / Centro de Ciências Humanas e da Educação - Universidade Estadual do Norte do Paraná / Campus de Cornélio Procópio

Citas

Bell, T.; Witten, I. & Fellows, M. (2011). Computer Science Unplugged: Ensinando Ciência da Computação sem o uso do computador. 2011. Tradução coordenada por Luciano Porto Barreto. Disponível em: [link]. [GS Search]

Brasil (2016). Ministério da Educação Conselho Nacional de Educação – Câmara de Educação Superior (Org.). Resolução no. 5, de 16 de novembro de 2016. Disponível em: [link].

Brito T. (2016). “Corpo docente: fatores determinantes do desempenho discente no ENADE”. Universidade de São Paulo - Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade. Master's Dissertation. 24(1). DOI: 10.11606/d.12.2016.tde-21032016-115045 [GS Search]

Calixto, C. (2015). “Análise das causas de evasão discente no curso de Licenciatura em Computação: um estudo da UFPB virtual no formato UAB”. Revista Tecnologias na Educação, 7 (12), 1-13. [GS Search]

Damasceno, I. and Carneiro, M. (2018) Panorama da Evasão no Curso de Sistemas de Informação da Universidade Federal de Uberlândia: Um Estudo Preliminar. Anais do Xxix Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (sbie 2018), 1766-1779. DOI: 10.5753/cbie.sbie.2018.1766 [GS Search]

Freitas, B.; Cosme, L and Nascimento, M. (2019). “Exame Nacional de Desempenho de Estudantes (ENADE): Análise do Perfil das mulheres dos cursos da área de computação”. Anais do XIII Women In Information Technology. DOI: 10.5753/wit.2019.6733 [GS Search]

Greenacre, Michael J. (2010). “Correspondence analysis”. WIREs Computational Statistics, 2(5), 613-619. DOI: 10.1002/wics.114 [GS Search]

Gregor, S. and Hevner, A. (2013). Positioning and Presenting Design Science Research for Maximum Impact. Mis Quarterly, 37 (2), 337-355. DOI: 10.25300/misq/2013/37.2.01 [GS Search]

Hevner, A.; March, S.; Park, J. and Ram, S. (2004). “Design science in information systems research”. MIS quarterly, 28(1), 75–105. DOI: 10.2307/25148625 [GS Search]

Hinterholz. O; Valenzuela, G.; Silva, W. and Freire, A. (2014). “TRANSVERSAL: uma Abordagem Sistêmica para Predição de Desempenho de Estudantes no ENADE por meio do uso do Ciclo PDCA”. Anais do XXII Workshop Sobre Educação em Computação. [GS Search]

INEP (2017). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Nota Técnica N 12/2017/CGCQES/DAES. Disponível em: [link].

Karpinski, J.; Mouro, N; Castro, M.; and Lara L. (2017) “Critical factors to the success of a course in distance learning: the perception of academics”. Revista da Avaliação da Educação Superior, 22 (2). DOI: 10.1590/s1414-40772017000200010 [GS Search]

Menolli, A.; Horita, F.; Dias, L. J. J.; and Coelho, R. (2020). “BI–based Methodology for Analyzing Higher Education: A Case Study of Dropout Phenomenon in Information Systems Courses”. In: Proceedings of SBSI'20: XVI Brazilian Symposium on Information Systems. DOI: 10.1145/3411564.3411636 [GS Search]

Moriconi, G. and Nascimento, P. (2014). “Fatores associados ao desempenho dos concluintes de Engenharia no Enade 2011. Estudos em Avaliação Educacional, 25(57). DOI: 10.18222/eae255720142831 [GS Search]

Peffers, K., Tuunanen, T., Rothenberger, M., and Chatterjee, S. (2007). A Design Science Research Methodology for Information Systems Research. Journal Of Management Information Systems, 24(3), 45-77. DOI: 10.2753/MIS0742-1222240302 [GS Search]

Prietche, S. and Pazeto, T. (2010). Estudo sobre a evasão em um curso de licenciatura em informática e considerações para melhorias. In: Workshop De Educação Em Informática, Anais do VIII do Workshop em Educação em Informática (WEIBASE). Maceió/AL. [GS Search]

Rocha, A.; Leles, C. and Queiroz, M. (2018). “Factors associated with the Nutrition students’ academic performance in the Enade exam”. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 99 (251). DOI: 10.24109/2176-6681.rbep.99i251.3162 [GS Search]

Rodrigues, F.; Brackmann, C. and Barone, D. (2015). Estudo Da Evasão No Curso De Ciência Da Computação Da Ufrgs. Revista Brasileira de Informática na Educação, 23(01), 97-104. DOI: 10.5753/rbie.2015.23.01.97 [GS Search]

Silva, C. M; Sinay, M. C. F; Rezende, J. F. and Araújo, G A. (2015). “Fatores Determinantes Para O Desempenho Dos Alunos De Administração no ENADE”. In: XV Colóquio Internacional de Gestão Universitária. Available at [link]. [GS Search]

Simm, E. (2015). “A qualidade dos cursos de administração no brasil e no paraná mensurada através dos indicadores do enade”. Cadernos da Escola de Negócios, 1(13). [GS Search]

Song Y., Rowen, W., Medsker, C., & Ewen, E. (2001). An Analysis of Many-to-Many Relatioships Between Fact and Dimension Tabels in Dimensional Modeling. In: Proceedings of International Workshop on Design and Management of Data Warehouses (DMDW’01), Zurich, Switzerland. [GS Search]

Yin, R. (2013). Case Study Research and Application: Design and Methods. (5. Ed). Sage Publications. [GS Search]

Archivos adicionales

Published

2021-03-12

Cómo citar

MENOLLI, A.; BRAGAGNOLO, A.; GONÇALVES, R. F.; COELHO NETO, J. Factors Related to the Quality of Computer Science Teacher Education Courses: A Public Data Analysis. Revista Brasileña de Informática en la Educación, [S. l.], v. 29, p. 209–226, 2021. DOI: 10.5753/rbie.2021.29.0.209. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/2995. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Núm. Especial :: Producción Técnico-Científica en la Licenciatura en Informática