Perception of Teaching-Learning of Algorithm Monitoring and Programming in Engineering Courses from the Perspective of Students, Monitors and Professors

Authors

  • José Solenir Lima Figuerêdo Universidade Estadual de Feira de Santana https://orcid.org/0000-0003-1892-3455
  • Jussara Gomes Machado Universidade Estadual de Feira de Santana
  • Samuel Vitório Lima Universidade Estadual de Feira de Santana
  • Cláudio Sérgio da Silva Cerqueira Universidade Estadual de Feira de Santana
  • Claudia Pinto Pereira Universidade Estadual de Feira de Santana https://orcid.org/0000-0002-2552-2089

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2021.2126

Keywords:

Monitoring, teaching-learning, peer learning, collaborative learning, engineering monitoring, teaching experience

Abstract

Monitoring is characterized as a teaching and learning modality that helps in the integrated formation of students. It is considered an opportunity for monitors to develop skills related to teaching, beyond the deepening knowledge in the specific area. However, its effective action depends on many factors ranging from the particular interest of the “monitored” students to the collaboration of the discipline professor with the monitor. Therefore, reflecting and understanding how “monitored” students, student monitors, and professors see monitoring is a fundamental activity, especially to drive improvements. Thus, this study describes the experience lived by these three different actors, participants in a monitoring project that helps disciplines involving topics related to logic and mathematical reasoning, notably computer programming. The results reveal that, although the “monitored” students are aware of the importance of monitoring, many do not feel the need to seek the monitor, often resorting to the internet and colleagues to resolve their doubts. In addition, students considered the disciplines supported by tutoring as essential to achieving their professional goals, and think the computing profession fun. Considering the monitors, our results revealed that “Contributing significantly to the learning process of other students” and “Interest in entering academic/faculty life” are the main reasons that lead students to enter the project of monitoring. They also indicated that monitoring allowed them to improve their teaching strategies, knowledge of programming languages, and orality. Concerning professors, our results show that they see the monitoring project as an important resource in the student’s learning process. However, it was found that, although professors are open to the monitoring project, there is still a lack of greater interactivity between them and the student monitor.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abegg, I., Bastos, F. P., & Müller, F. M. (2010). Ensino-aprendizagem colaborativo mediado pelo wiki do moodle. Educar em Revista, 205–218. doi: 10.1590/S0104-40602010000300014 [GS Search]

Amato, D. T., & Reis, A. C. (2016). A percepção dos monitores sobre o programa de monitoria do Ensino Superior do CEFET/RJ. Scientia Plena, 12(7). doi: 10.14808/sci.plena.2016.071302 [GS Search]

Assis, F., Borsatto, A. Z., Silva, P. D. D., Peres, P. L., Rocha, P. R., & Lopes, G. T. (2006). Programa de monitoria acadêmica: percepções de monitores e orientadores. Rev. enferm. UERJ, 14(3), 391–397. [GS Search]

Ausubel, D. P. (1968). Educational psychology: a cognitive view. Holt, Rinehart and Winston: New York. [GS Search]

Ausubel, D. P. (2003). Aquisição e retenção de conhecimentos: uma perspectiva cognitiva. Lisboa: Plátano, 1. [GS Search]

Bazzo, W. A., & Pereira, L. T. V. (2010). Introdução à engenharia: conceitos, ferramentas e comportamentos. Ed. da UFSC. [GS Search]

Belloni, M. L., & Gomes, N. G. (2008). Infância, mídias e aprendizagem: autodidaxia e colaboração. Educação & Sociedade, 29(104), 717–746. [GS Search]

Brasil (1968). Lei nº 5.540, de 28 de novembro 1968. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Disponível em: [Link]. [Acesso em 12/06/2021]

Brasil (1981). Decreto nº 85.862, de 31 de março de 1981. Diário Oficial da União. Disponível em: [Link]. [Acesso em 12/06/2021]

Brasil (1988). Constituição da república federativa do brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal. Disponível em: [Link]. [Acesso em 12/06/2021]

Brasil (1996). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro 1996. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Disponível em: [Link]. [Acesso em 12/06/2021]

CNE (2002). Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Engenharia. Resolução CNE/CES 11. Disponível em: [Link]. [Acesso em 12/06/2021]

Cordeiro, J. S., Almeida, N. N., Borges, M. N., Dutra, S. C., Valinote, O. L., & Pravia, Z. M. C. (2009). Um futuro para a educação em engenharia no brasil: desafios e oportunidades. Revista de Ensino de Engenharia, 27(3), 69–82. [GS Search]

Cunha Júnior, F. R. (2017). Atividades de monitoria: uma possibilidade para o desenvolvimento da sala de aula. Educação e Pesquisa, 43(3), 681–694. doi: 10.1590/S1517-9702201707154754 [GS Search]

Diesel, A., Martins, S. N., & Rehfeldt, M. J. H. (2018). Aproximações entre as metodologias ativas de ensino e as tecnologias digitais de informação e comunicação: uma abordagem teórica. Conexões-Ciência e Tecnologia, 12(1), 38–44. doi: 10.21439/conexoes.v12i1.1074 [GS Search]

Dourado, L. F., & Oliveira, J. F. (2009). A qualidade da educação: perspectivas e desafios. Cadernos Cedes, 29(78), 201–215. [GS Search]

Figuerêdo, J. S. L., Mascarenhas, R. S., & Bittencourt, R. A. (2017). Disseminando a aprendizagem colaborativa atraves do ambiente canvas. CoRR, abs/1709.07537. Disponível em: [Link]. [Acesso em 03/07/2021]

Freire, P. (2011). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à pratica educativa (1st ed.). Paz e Terra. [Paulo Freire 1996 Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa]

Frison, L. M. B. (2016). Monitoria: uma modalidade de ensino que potencializa a aprendizagem colaborativa e autorregulada. Pro-Posições, 27(1), 133–153. [GS Search]

Gadotti, M. (2010). Qualidade na educação: uma nova abordagem. Produção de terceiros sobre Paulo Freire; Série Livros. [GS Search]

Galvani, D., Silva, B. C., Menezes, B. M., Galvani, D. Z., & Firpo, P. F. (2017). Monitorias em projeto pedagógico no ensino superior: Um relato de experiência. Anais do Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, 9(1). [GS Search]

Gatti, B. A. (2016). Formação de professores: condições e problemas atuais. Revista internacional de formação de professores, 1(2), 161–171. [GS Search]

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa (Vol. 4). Atlas São Paulo. Disponível em: [link]. [Acesso em 27/08/2021]

Godoy, E., & Almeida, E. (2017). A evasão nos cursos de Engenharia e a sua relação com a Matemática: uma análise a partir do COBENGE. Educação Matemática Debate, 1(3), 339–361. doi: 10.24116/emd25266136v1n32017a05. [GS Search]

Günther, H. (2006). Pesquisa qualitativa versus pesquisa quantitativa: esta é a questão? Psicologia: teoria e pesquisa, 22(2), 201–209. doi: 10.1590/S0102-37722006000200010 [GS Search]

Guzdial, M. J., & Ericson, B. (2009). Introduction to computing and programming in python, a multimedia approach (2nd ed.). USA: Prentice Hall Press. [GS Search]

INEP (2010). Trajetória e estado da arte da formação em engenharia, arquitetura e agronomia–volume i: Engenharias. Disponível em: [link]. [Acesso em 12/06/2021]

INEP (2017). Censo da educação superior: notas estatísticas 2017. Disponível em: [link]. [Acesso em 12/06/2021]

Lins, L. F., Ferreira, L. M. C., Ferraz, L. V., & Carvalho, S. S. G. (2009). A importância da monitoria na formação acadêmica do monitor. IX Jornada de ensino, pesquisa e extensão. [GS Search]

Lira, M. O., Nascimento, D. Q., Silva, G. C. L., & Maman, A. S. (2015). Contribuições da monitoria acadêmica para o processo de formação inicial docente de licenciandos em ciências biológicas da UEPB. In 2º Congresso Nacional de Educação (CONEDU). [GS Search]

Lourenço, M. R., & Machado, J. (2017). Aprender juntos: projeto de apoio curricular entre pares. Revista Portuguesa de Investigação Educacional(17), 124–145. [GS Search]

Magalhães, L. D., Januário, I. S., & Maia, A. K. F. (2014). A monitoria acadêmica da disciplina de cuidados críticos para a enfermagem: um relato de experiência. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, 12(2), 556–565. doi: 10.5892/ruvrd.v12i2.1610 . [GS Search]

Martinelli, C. S., & Bartholomeu, D. (2007). Escala de motivação acadêmica: uma medida de motivação extrínseca e intrínseca. Avaliaçao Psicologica: Interamerican Journal of Psychological Assessment, 6(1), 21–31. [GS Search]

Matoso, L. M. L. (2014). A importância da monitoria na formação acadêmica do monitor: um relato de experiência. CATUSSABA-ISSN 2237-3608, 3(2), 77–83. Disponível em: [Link]. [Acesso em 12/06/2021]

Mazur, E. (1999). Peer instruction: A user’s manual. American Journal of Physics, 67(4), 359-360. doi: 10.1119/1.19265. [GS Search]

Nascimento, F. B., & Barletta, J. B. (2011). O olhar do docente sobre a monitoria como instrumento de preparação para a função de professor. Rev Cereus, 3(1), 57–75. Disponível em: [Link]. [Acesso em 12/06/2021]

Pelizzari, A., Kriegl, M. L., Baron, M. P., Finck, N. T. L., & Dorocinski, S. I. (2002). Teoria da aprendizagem significativa segundo Ausubel. Revista PEC, 2(1), 37–42. [GS Search]

Pereira, F. I. (2017). Aprendizagem por pares e os desafios da educação para o senso crítico. International Journal on Active Learning, 2(1), 6–12. doi: 10.15202/25262254.2017v2n1p6 [GS Search]

Piva Júnior, D., & Freitas, R. L. (2010). Estratégias para melhorar os processos de abstração na disciplina de algoritmos. In Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-sbie). [GS Search]

Reis, V. W., Cunha, P. J., & Spritzer, I. (2012). Evasão no ensino superior de engenharia no brasil: um estudo de caso no cefet/rj. In Xl Congresso Brasileiro de Educação em Engenharia. Belém do Pará. [GS Search]

Ribeiro, L., Foss, L., & Cavalheiro, S. A. C. (2017). Entendendo o pensamento computacional. CoRR, abs/1707.00338. Retrieved from [Link]. [GS Search]

Robins, A., Rountree, J., & Rountree, N. (2003). Learning and teaching programming: A review and discussion. Computer Science Education, 13(2), 137-172. doi: 10.1076/csed.13.2.137.14200. [GS Search]

Santana, B. L., Figuerêdo, J. S. L., & Bittencourt, R. A. (2017). Motivação de estudantes nonmajors em uma disciplina de programação. In Anais do XXV Workshop sobre Educação em Computação. Porto Alegre, RS, Brasil: SBC. doi: 10.5753/wei.2017.3545. [GS Search]

Severino, A. J. (2009). Expansão do ensino superior: contextos, desafios, possibilidades. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 14(2), 253–266. [GS Search]

Silva, A. S. P., Bueno, M. R. P., Amaral, M. A. F., Sellmann, M. Z., & Koehler, S. M. F. (2012). Inovação didática-projeto de reflexão e aplicação de metodologias ativas de aprendizagem no ensino superior: uma experiência com “peer instruction”. Janus, 9(15). [GS Search]

Silva, E. L., & Menezes, E. M. (2001). Metodologia da pesquisa e elaboração de dissertação. [GS Search]

Silva, J. B. (2020). A teoria da aprendizagem significativa de david ausubel: uma análise das condições necessárias. Research, Society and Development, 9(4), e09932803–e09932803. doi: 10.33448/rsd-v9i4.2803 [GS Search]

Silveira, E., & Sales, F. (2016). A importância do programa de monitoria no ensino de biblioteconomia da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). In CID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, 7(1), 131–149. doi: 10.11606/issn.2178-2075.v7i1p131-149 [GS Search]

Tarouco, L. M. R., Roland, L. C., Fabre, M. C. J. M., & Konrath, M. L. P. (2004). Jogos educacionais. RENOTE: revista novas tecnologias na educação, 2(1). doi: 10.22456/1679-1916.13719 [GS Search]

Tavares, R. (2004). Aprendizagem significativa. Revista conceitos, 10(55). [GS Search]

UEFS (2010). Resolução consepe resolução consepe 208/2010. Conselho Superior de Ensino, Pesquisa e Extensão - CONSEPE. Disponível em: [link]. [Acesso em 12/06/2021]

UEFS (2021). Monitoria. Disponível em: [Link]. [Acesso em 12/06/2021]

Vasconcelos, C., Praia, J. F., & Almeida, L. S. (2003). Teorias de aprendizagem e o ensino/aprendizagem das ciências: da instrução à aprendizagem. Psicologia escolar e educacional, 7(1), 11–19. doi: 10.1590/S1413-85572003000100002 [GS Search]

Watson, C., & Li, F. W. (2014). Failure rates in introductory programming revisited. In Proceedings of the 2014 conference on innovation & technology in computer science education (p. 39–44). New York, NY, USA: Association for Computing Machinery. doi: 10.1145/2591708.2591749. [GS Search]

Zanetti, H., & Oliveira, C. (2015). Práticas de ensino de programação de computadores com robótica pedagógica e aplicação de pensamento computacional. In Anais dos workshops do congresso brasileiro de informática na educação (Vol. 4, p. 1236). doi: 10.5753/cbie.wcbie.2015.1236. [GS Search]

Published

2021-12-22

How to Cite

FIGUERÊDO, J. S. L.; MACHADO, J. G.; LIMA, S. V.; CERQUEIRA, C. S. da S.; PEREIRA, C. P. Perception of Teaching-Learning of Algorithm Monitoring and Programming in Engineering Courses from the Perspective of Students, Monitors and Professors. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 29, p. 1433–1462, 2021. DOI: 10.5753/rbie.2021.2126. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/2126. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Edição Especial :: EduComp 2021