An Analysis of Computer Science Teacher Education Courses in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5753/rbie.2021.29.0.01

Keywords:

Business Intelligence, Computer Lecturing Courses, Data Analysis

Abstract

Computational thinking has been gaining importance in basic education, as an instrument for the development of learning, and the computer courses, focusing on training teachers (Computer Science Teacher Education) are responsible for training professionals to foster it. Thus, the goal of this research is to map the computer lecturing courses and identify associated factors to dropout. As a research method, it was used the design science research. A method for analyzing public data, based on business intelligence, was defined and deployed. So, data from higher education institutions in Brazil were analyzed, exploring the profile of courses and students in computer lecturing courses, with special emphasis on the dropout phenomenon. The results show differences in dropout rates in relation to ethnicity, type of city where the course is located, type of institution, type of education, year of entry into the course, and the period of the course. It also presents worrying results regarding the dropout rate and the number of students enrolled in the computer lecturing courses in the last years.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André Menolli, Universidade Estadual do Norte do Paraná- campus de Bandeirantes

Professor e Pesquisador do Centro de Ciências Tecnológicas  da Universidade Estadual do Norte do Paraná- campus de Bandeirantes.

João Coelho Neto, Universidade Estadual do Norte do Paraná Campus de Cornélio Procópio

Professor e Pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Ensino e do Centro de Ciências Humanas e da Educação da Universidade Estadual do Norte do Paraná- campus de Cornélio Procópio.

References

ANDIFES/ABRUEM/SESu/MEC. (1996). Diplomação, Retenção e Evasão nos Cursos de Graduação em Instituições de Ensino Superior Públicas. Disponível em: [link] [GS Search]

Baranauskas, M. C. C., Rocha, H. V. R., Martins, M .C., & D’Abreu, J. V. V. Uma taxonomia para ambiente de aprendizados baseados no computador. In: Análise dos diferentes tipos de software usados na educação. In: Valente, J. A (org.) O computador na sociedade do conhecimento – Campinas, SP: UNICAMP/NIED, p. 49-88. Disponível em: [link][GS Search]

Barreto, D., de Matos, M., da Hora, H., & de Vasconcelos, A. (2019). EVASÃO NO ENSINO SUPERIOR: INVESTIGAÇÃO DAS CAUSAS VIA MINERAÇÃO DE DADOS. Educação Profissional E Tecnológica Em Revista, 3(2), 3-21. doi: [GS Search]

Bell, T.; Witten, I. & Fellows, M. (2011). Computer Science Unplugged: Ensinando Ciência da Computação sem o uso do computador. 2011. Tradução coordenada por Luciano Porto Barreto. Disponível em: [link] [GS Search]

Berardi, R., & Bim, S. (2017). A crise de identidade dos cursos de Sistemas de Informação é percebida “além-muros” das universidades no sul do Brasil? (Is the identity crisis of Information Systems courses perceived "beyond walls" of universities in southern Brazil?). Isys: Revista Brasileira De Sistemas De Informação (Brazilian Journal Of Information Systems), 10(4), 24-44. [GS Search]

Brasil. (2015) Ministério da Educação – Conselho Nacional de Educação Conselho Pleno (org.). Resolução no. 2, de 1º de julho de 2015. Disponível em: [link]

Brasil (2016). Ministério da Educação Conselho Nacional de Educação – Câmara de Educação Superior (Org.). Resolução no. 5, de 16 de novembro de 2016. Disponível em: [link]

Brasil. (2018). Ministério da Educação Conselho Nacional de Educação – Câmara de Educação Superior (Org.). Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Disponível em: [link]

Brasil (2019). Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Superior 2018. Brasília, 2019. [GS Search]

Brito, M.; Medeiros, F.; Bezerra, E & Barbosa, A. (2020). Contribuições de um Plugin do tipo Report para a Identificação do Risco de Evasão no AVA Moodle com base em Visualização de Dados. Revista Brasileira de Informática na Educação (RBIE), 20, 1-29. doi: 10.5753/rbie.2020.28.0.01. [GS Search]

Calixto, C. (2015). Análise das causas de evasão discente no curso de Licenciatura em Computação: um estudo da UFPB virtual no formato UAB. Revista Tecnologias na Educação, 7 (12), 1-13.

Costa, F.; Bispo, M. & Pereira, R. (2018). Dropout and retention of undergraduate students in management: a study at a Brazilian Federal University. RAUSP Management Journal, 53 (1), 74-85. doi: 10.1016/j.rauspm.2017.12.007. [GS Search]

Damasceno, I. & Carneiro, M. (2018) Panorama da Evasão no Curso de Sistemas de Informação da Universidade Federal de Uberlândia: Um Estudo Preliminar. Anais do Xxix Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (sbie 2018), 1766-1779. doi: 10.5753/cbie.sbie.2018.1766. [GS Search]

Fritsch, R.; Rocha, C.; Vitelli, R. (2015). A evasão nos cursos de graduação em uma instituição de ensino superior privada. Revista Educação em Questão, 52 (38), 81-108. doi: 10.21680/1981-1802.2015v52n38id7963. [GS Search]

Gregor, S. & Hevner, A. (2013). Positioning and Presenting Design Science Research for Maximum Impact. Mis Quarterly, 37 (2), 337-355. doi: 10.25300/misq/2013/37.2.01. [GS Search]

Hoffmann, I. L., Nunes, R. C., & Muller, F. M. (2019). The information of a Higher Education Census in the implementation of organizational knowledge management on school dropout. Gestão & Produção, 26(2), e2852. doi: 10.1590/0104-530X-2852-19. [GS Search]

Lassibille, G. & Gómez, L. (2008). Why do higher education students drop out? Evidence from Spain. Education Economics, 16(1), 89-105. doi: 10.1080/09645290701523267. [GS Search]

Lobo, M. (2006). Instituto Lobo para Desenvolvimento da Educação, da Ciência e da Tecnologia. Panorama Da Evasão No Ensino Superior Brasileiro: Aspectos Gerais Das Causas E Soluções. Disponível em: [link]. [GS Search]

Peffers, K., Tuunanen, T., Rothenberger, M., & Chatterjee, S. (2007). A Design Science Research Methodology for Information Systems Research. Journal Of Management Information Systems, 24(3), 45-77. doi: 10.2753/mis0742-1222240302. [GS Search]

Prietche, S. & Pazeto, T. (2010). Estudo sobre a evasão em um curso de licenciatura em informática e considerações para melhorias. In: Workshop De Educação Em Informática, Anais do VIII do Workshop em Educação em Informática (WEIBASE). Maceió/AL. [GS Search]

Rodrigues, F.; Brackmann, C. & Barone, D. (2015). Estudo Da Evasão No Curso De Ciência Da Computação Da Ufrgs. Revista Brasileira de Informática na Educação, 23(01), 97-104. doi: 10.5753/rbie.2015.23.01.97. [GS Search]

Saccaro, A., França, M., & Jacinto, P. (2019). Fatores Associados à Evasão no Ensino Superior Brasileiro: um estudo de análise de sobrevivência para os cursos das áreas de Ciência, Matemática e Computação e de Engenharia, Produção e Construção em instituições públicas e privadas. Estudos Econômicos (São Paulo), 49(2), 337-373. doi: 10.1590/0101-41614925amp. [GS Search]

Saraiva, J., Dantas, V., & Rodrigues, A. (2019). Compreendendo a Evasão em uma Década no Curso Sistemas de Informação à luz de fatores humanos e sociais. Anais Do Workshop Sobre Aspectos Sociais, Humanos E Econômicos De Software (WASHES). doi: 10.5753/washes.2019.6406. [GS Search]

SBC. (2014). Sociedade Brasileira de Computação. Educação Superior em Computação Estatísticas – 2014. Disponível em: [link].

Silva Filho, P.; Hipólito, O. & Lobo, M (2007). A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos de pesquisa, 37 (132), 641-659. [GS Search]

Slhessarenko, M., Gonçalo, C., Beira, J., & Cembranel, P. (2014). A evasão na educação superior para o curso de bacharelado em sistema de informação. Revista Gestão Universitária Na América Latina - GUAL, 7(1), 128. doi: 10.5007/1983-4535.2014v7n1p128. [GS Search]

Song Y., Rowen, W., Medsker, C., & Ewen, E. (2001). An Analysis of Many-to-Many Relatioships Between Fact and Dimension Tabels in Dimensional Modeling. In: Proceedings of International Workshop on Design and Management of Data Warehouses (DMDW’01), Zurich, Switzerland. [GS Search]

Valente, J .A. (1999a). Informática na Educação no Brasil: análise e contextualização histórica. In: In: Valente, J. A (org.) O computador na sociedade do conhecimento – Campinas, SP: UNICAMP/NIED, p. 1-28. Disponível em: [link]. [GS Search]

Valente, J .A. (1999b). Análise dos diferentes tipos de software usados na educação. In: Valente, J. A (org.) O computador na sociedade do conhecimento – Campinas, SP: UNICAMP/NIED, p. 89-99. Disponível em: [link]. [GS Search]

Vasconcelos, V. & Andrade, E. (2018). Análise da Evasão de Alunos na Licenciatura em Computação. In: Anais do XXVI Workshop sobre Educação em Computação. Porto Alegre. [GS Search]

Yin, R. (2013). Case Study Research: Design and Methods. (5. Ed). Sage Publications. [GS Search]

Zorzo, F.; Matos, E.; Steinmacher, I.; Leite, J.; Araujo, R.; Correia, R. &, S. (2017) Referenciais de Formação para os Cursos de Graduação em Computação. Sociedade Brasileira de Computação (SBC). 153p, ISBN 978-85-7669-424-3. [GS Search]

Published

2021-01-22

How to Cite

MENOLLI, A.; COELHO NETO, J. An Analysis of Computer Science Teacher Education Courses in Brazil. Brazilian Journal of Computers in Education, [S. l.], v. 29, p. 01–24, 2021. DOI: 10.5753/rbie.2021.29.0.01. Disponível em: https://journals-sol.sbc.org.br/index.php/rbie/article/view/2990. Acesso em: 22 nov. 2024.

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)